mr nuff

Tuesday, 1 May 2012

hidup tak selalunya indah dan langit tak selalunya cerah.


langit tak selalunya cerah dan hujan tak selalunya banjir. macam tu la kehidupan tak selalunya indah. akan ada bermacam-macam warna dan warna itu akan jadi kenangan yang paling indah untuk masa hadapan. jika hidup hanya punya satu warna pada mulanya mungkin akan menjadi cantik di mata sesetengah orang tapi akan tetap berasa jemu dan bosan. begitulah kehidupan perlu ada turun dan naik.



pernah kita rasa bosan dengan kehidupan, adakalanya kira rasa dunia tidak adil tapi pernah tak kita tengok ke hadapan ada sesuatu yang Allah s.w.t dah janjikan. contoh, aku pernah rasa kenapa Allah s.w.t tak adil untuk aku..mengambil nyawa ibu aku di saat aku masih muda masih perlukan bimbingan , tunjuk ajar serta tempat bermanja dan kenapa Allah s.w.t  tak ambil aje orang yang langsung tak pernah hargai ibu mereka tapi bila aku pandang dari sudut lain semuanya ada hikmah disebaliknya. aku jadi semakin berdikari, aku punya pengalaman yang kawan-kawan lain tak pernah rasai lagi. dan itu menjadikan hidup aku lebih warna warni.



aku juga mampu bersyukur sekurang-kurangnya aku masih punya ayah yang setia di sisi aku susah dan senang. kalau dulu arwah ibu masih ada, bercakap dengan ayah sendiri pun malu-malu sebab ape je keperluan arwah yang sediakan. tapi sekarang aku rasa ayah aku segalanya. hikmah bukan?



bak kata-kata pujangga " kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, Dia turunkan hujan,ribut, dan petir. kita bersedih dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari? rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita dengan pelangi yang sangat indah.."


dan bila aku ada masalah aku akan teringatkan ayat ini :

"Kehidupan tanpa masalah sangat mustahil. umpama bumi tiada berpenghuni, umpama laut tiada berombak, umpama perigi tiada berair. redha saja dengan ketentuanNYA. sedayanya kita berusaha untuk menyelesaikan masalah itu, walau kita sedar tidak mampu melawan betapa hebatnya pukulan badai melanda, sekurang-kurangnya harus berani menghadapinya."

2 comments:

zera eira said...

ayat tu betul. semua org ade masalah sendiri. kita semua ta terkecuali. :)

azila abdullah said...

hurm btol..hidup perlu ada masalah bru cantik kehidupan :)